Likhetstecknets betydelse
Vi arbetade med talet 8. Barnen fick svara på vad vet du som också är det samma som 8.
Vi fick många bra förslag såsom 7+1, 5+3 osv. Vi gjorde en likhetskedja för att komma ifrån att det handlar om att vi söker efter ett svar (att det blir något) Vi skrev även dit något i slutet som inte är det samma som 8 för att visa på skillnaden och vilket tecken man använder då. Vi använde laborativt material för att hela tiden visa att det var 8.
Vi provade också vilket tecken vi skulle sätta mellan 50+50 och 0+100. För att sedan byta ut 50+50 till 49+51. Vissa kunde se att det fortfarande var 100 tillsammans.
Jätte spännande att få arbeta med så höga tal.
Barnen fick vara vara balansvågar och vi hjälptes åt att skapa balans med hjälp av kuber. Vi skrev även det vi gjorde på mattespråket. Om vågen hade 5 på ena sidan och 4 på andra sidan hur skulle vi då göra för att få lika mycket på varje sida. På mattespråket kunde det då se ut så här: 5=4+_
Barnen använde sina whiteboard för att de först skulle tänka själv sedan i par och till sist tillsammans i gruppen.
Det var en lektion med mycket kloka tankar kring likhetstecknet.
Vi fick många bra förslag såsom 7+1, 5+3 osv. Vi gjorde en likhetskedja för att komma ifrån att det handlar om att vi söker efter ett svar (att det blir något) Vi skrev även dit något i slutet som inte är det samma som 8 för att visa på skillnaden och vilket tecken man använder då. Vi använde laborativt material för att hela tiden visa att det var 8.
Vi provade också vilket tecken vi skulle sätta mellan 50+50 och 0+100. För att sedan byta ut 50+50 till 49+51. Vissa kunde se att det fortfarande var 100 tillsammans.
Jätte spännande att få arbeta med så höga tal.
Barnen fick vara vara balansvågar och vi hjälptes åt att skapa balans med hjälp av kuber. Vi skrev även det vi gjorde på mattespråket. Om vågen hade 5 på ena sidan och 4 på andra sidan hur skulle vi då göra för att få lika mycket på varje sida. På mattespråket kunde det då se ut så här: 5=4+_
Barnen använde sina whiteboard för att de först skulle tänka själv sedan i par och till sist tillsammans i gruppen.
Det var en lektion med mycket kloka tankar kring likhetstecknet.





Kommentarer
Skicka en kommentar